26.03.2006 16:09
Kellerwald, Ceramic Speed og aflysninger...

Det er i dag søndag d. 26 marts, altså præcis 26 dage inde i det, der burde være dejligt dansk forår, uheldigvis har foråret glemt at høre efter, for dagens træning blev endnu engang indledt i noget meget vådt tøsne, som senere blev til noget lidt vådere regn.

Jeg skrev sidst at denne uge primært skulle bruges på afpudsning af formen frem mod xc-sæsonen, som i år reelt ligger i april måned. Dette har dog vist sig at være en sandhed med ret store modifikatio-ner, da ugen har budt på ikke mindre end to aflysninger af xc-løb. Først meddelte DMK at de havde valgt at rykke Amager Classic til efteråret, dette var ikke det store tab for mig, da det er et løb som jeg aldrig rigtig har kunnet finde ud af at køre. Dernæst meddelte MKA at deres løb om en uge også var aflyst, pga. af (formodet) sne på ruten.
Dette virker lidt paradoksalt på undertegnede taget DMIs vejrudsigter i betragtning og det føre som vi kørte i i sidste weekend, men MKA har sikkert noget at have deres bekymringer i. MKAs aflysning har været lidt af en streg i regningen, da der nu er yderligere 2 uger indtil sæsonen starter. Det er jeg lidt træt af, da jeg egentlig synes at formen er hvor den skal være, og så er det altså frustrerende at man ikke kan bruge den til noget.

Aflysningen af MKAs løb betød, at jeg måtte se mig om efter en udskiftning i kalenderen, løsningen blev Kellerwald Bikemarathon i Gliserberg i midttyskland d. 23 april. Hjemmesiden fortæller at op imod 1200 ryttere stiller til start fra en række forskellige nationer, så mon ikke de 120 km i Tyskland nok skal blive en fuldgod erstatning for 2 timers xc på Amager. Løbets højdeprofil afslører i øvrigt også at en af rutens bjerge har stigninger på op til 23%

Til søndagens marathon i silkeborg havde jeg for første gang, fornøjelse af at prøve at køre med keramiske lejer i mine hjul og pullyer. De keramiske lejer er produceret af den Holstebro baserede virksomhed Ceramic Speed. Konceptet bag de keramiske lejer er først og fremmest, at det nedsætter rullemodstanden i lejerne og dermed krafttabet, herudover kommer den væsentligste fordel, som er lejernes langt større holdbarhed end konventionelle lejer. Sidst men ikke mindst er der jo så det psykiske ved, at tingene bare kører og så er det lir af højeste klasse!

Som ovenfor skrevet venter nu endnu to ugers vintertræning og (endnu) flere km. på vinterraceren. DMI melder om vedvarende regn så med lidt held er alt sne og salt skyllet væk sammen med nattefrosten på denne tid om en uge.
Jeg har ikke rigtigt besluttet mig for hvad der skal ske i næste weekend; der er åbningsløb på landevejen i Århus, der er motions MTB i Slagelse og endeligt er der eksamenslæsning på universitet - det er svært at vælge...

     Navn

     Hvordan forkortes mountainbike? (Skriv med småt, filter mod bots)