18.03.2007 18:06
World Cup Gran Canaria

Nedtur og katastrofe! Så kort kan årets første World Cup afdeling vist sammenfattes for mit vedkommende.

Det er nu et lille døgns tid siden jeg noget desillusioneret blev pillet ud af årets første rigtige løb af en UCI kommissær, dette efter at have gået små 2 kilometer tilbage til et depot for at få fat i slange nr. 4!

Dagene hernede startede ellers rigtig positivt med en smertefri rejse, et udmærket hotel og et opsæt omkring løbet, som var rigtig flot.
Starten var henlagt til en western by kaldet ”Sioux City” og da vi blev kaldt til start var der faktisk rigtig mange tilskuere, som havde fundet vej. I øvrigt en ting som også gjorde sig gældende hele vejen rundt på ruten. På hver eneste stigning var der folk, som ivrigt heppede og klappede os frem. Herudover havde arrangørerne gjort et ret stort stykke pr-arbejde ud af løbet, og overalt jeg har været indtil nu har der hængt plakater for løbet.

Kl. 11 i går blev vi kaldt til start, jeg var pga. af min placering fra sidste år, i boks med alle de hurtige folk, heriblandt sidste års vinder Leonardo Hector Paez samt Gilberto Simoni. Efter en meget hurtig start kom vi ind på dagens første rigtige stigning og feltet blev trukket ud. Jeg kom til at sidde med finske Erro Jappinen (en fyr jeg mødte sidste år i Grækenland) og med Allan Carlsen en 4-5 pladser længere fremme.
På toppen af stigningen begyndte imidlertid dagens uendelige række af uheld for mit vedkommende, da min kæde hoppede af, snoede sig fast om bagskifteren og følgelig næsten trak den med i baghjulet. Efter lidt panikreparation på en 2-3 minutter var jeg dog på cyklen igen. Herefter begyndte det at gå nogenlunde og på de næste små 40 km, fik jeg bedre gang i benene. Jeg hentede en hel del placeringer, heriblandt rigtig mange, som var punkteret på det meget stenede underlag.

Med omkring 25 km til mål ramte dagens næste uheld, da det var min tur til at punktere. En stor sten rev et kæmpe hul i mit Tubeless dæk og da jeg efterfølgende puttede en slange i, stak den ud af hullet. Jeg håbede at jeg kunne klare den til næste depot. Det lykkedes i imidlertid ikke, da jeg punkterede igen 5 kilometer senere. Jeg skiftede slange igen, punkterede igen, og så kunne jeg godt finde løbeskoene frem, for nu havde jeg ikke flere slanger. Det blev til en lille 7 kilometers løbetur inden sidste depot var i sigte. Her fik jeg et nyt dæk i ”tech-zone” og, på trods af en tyndslidt moral, besluttede jeg i det mindste at forsøge at fuldføre løbet.

Skæbnen var imidlertid ikke god ved mig og 2 kilometer senere fik jeg endnu en punktering. Jeg havde ikke noget tilbage at reparere cyklen med, så jeg blev nødt til at gå tilbage til depotet, og så måtte jeg altså ikke komme ind på ruten igen. Dette var sådan set fint nok, da min moral på dette tidspunkt primært var til at sætte sig ned og tude i grøftekanten…

Efter en lille tur på landevejen nåede jeg målet i Sioux City og kunne se at Allan Carlsen var blevet en flot nr. 18 og Johnni Junker vist omkring nr. 60. Herudover kunne jeg ikke andet end at være bitter over en dag på kontoret, hvor intet var som det burde være. Det eneste lyspunkt jeg kan se ved hele historien er, at min sæson fra nu af muligt kan blive værre end den er startet!

Løbet hernede har organisatorisk været rigtig flot, med et flot målområde og masser af mennesker. Ruten i sig selv har jeg lidt delte meninger om. Den var teknisk og med højdemeter nok, men risikoen for at punkterer var enorm. Dette klinger måske lidt hult, men jeg tror ikke, at jeg overdriver hvis jeg siger, at jeg så over 30 punkteringer i går. Kombinationen af vulkansk underlag og (store) sten er altså ikke lige sagen for MTB dæk.

Nu venter der lidt træningstid hernede, og så må jeg bare se fremad og håbe at sæsonen arter sig lidt bedre end den er startet. Held og lykke i Silkeborg i dag!

  1. Simon siger:

    Det var sku nederen Borup. Godt du ikke var taget derned for kun at køre det løb... God træning!


  2. RWJ siger:

    Jævn trist dag på kontoret. Tak for lån af sofa i går ;-)


  3. Helmer siger:

    Surt show med alle de punkteringer. Men prøv med reb i dækkene næste gang det holder :-)


 Navn

 Hvordan forkortes mountainbike? (Skriv med småt, filter mod bots)